Oude tijden herleefden in Schipluiden, op 17 en 18 september 2005 is voor de derde keer de Delfland race gehouden met historische platbodems. Deze wedstrijd met historische zeilende westlanders wordt om het jaar gehouden op een deel van de vroegere trekvaartroute tussen Delft en Maassluis. Het haventje van Schipluiden lag vol met deze prachtige oude schepen en eigenlijk zou dat altijd zo moeten zijn. De organisatie van dit evenement is in handen van Arti Delflandiae, een stichting die door het organiseren van culturele en creatieve activiteiten de aandacht wil vestigen op de kwaliteit van het oorspronkelijke landschap van Midden-Delfland.

haven

Westlanders zijn schepen die speciaal gebouwd zijn voor smalle vaarten waarbij ze makkelijk korte bochten moesten kunnen maken. De schepen zijn relatief smal voor hun lengte en hebben geen gangboorden. De doorvaarthoogte is door de vele bruggen in het Westland beperkt tot maximaal 1,5 meter. De verschillen in afmetingen waren o.a. het gevolg van het oorspronkelijke doel waarvoor het schip gebouwd werd. Vele westlanders zijn gebruikt als woonboot en zijn later door liefhebbers weer teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

Waar vroeger bij weinig wind de paarden door middel van een jaaglijn zorgden voor de voortstuwing, daar zorgde nu, tijdens de Midden-Delfland race, de bemanning op de kade trekkend aan de jaaglijn er voor dat de schepen vooruit kwamen als de wind het liet afweten of als de wind uit de verkeerde windrichting kwam. Vele toeschouwers genoten weer van de prachtige plaatjes die dit opleverde. De start was evenals in de voorgaande twee edities van deze zeilrace weer onder de paardenbrug in Schipluiden. Deze brug dankt haar naam aan het feit dat hier vroeger de paarden van de ene naar de andere kant van het water moesten om hun weg te vervolgen omdat op deze plaats het jaagpad aan de overkant verder ging. Op zaterdag was er weer de bekende sponsorrace waarbij sponsors de bemanning van de schepen leverden en op de zondag stond de wedstrijd met de eigen bemanning van de schepen op het programma. Bij voldoende wind kunnen deze schepen behoorlijke snelheden halen maar helaas liet de wind het dit weekeinde een beetje afweten waardoor er erg veel geboomd en gejaagd moest worden.

westlander

Zoals gezegd was de start van de wedstrijd in Schipluiden waar de schepen werden weggeschoten door twee in historische kledij gestoken schutters. Hierna werd over de Vlaardingse Vaart koers gezet naar de vlieten. Via de Noordvliet ging het heen en op zaterdag ging de terugreis via de Middelvliet. Deze vliet is echter beperkt toegankelijk en door de diepgang van het grootste schip in de race, de westlander Môge, kwam deze een paar keer vast te zitten in de Middelvliet.

Aangekomen bij de Vlaardingse Vaart ging het terug weer richting Schipluiden waar de finish onder de Paardenbrug was. Op zondag was de route niet terug via de Middelvliet maar via de Boonervliet die door de grotere diepgang geen problemen opleverde. Van de drie westlanders die geregistreerd zijn als varend monument waren er twee deelnemer aan deze race. Zowel de Antonius, die een geheel geklonken romp heeft, als de Môge, die als thuishaven Schipluiden heeft, zijn ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten.

mogeBij het Schouw, zo geheten omdat hier vroeger de paarden van de trekschuiten met een speciale boot, een zogenaamde schouw, werden overgezet van de Vlaardingse kade naar de Trekkade langs de Noordvliet, moest de bemanning weer aan boord wat soms spectaculaire beelden opleverde. De Môge schuurde hier met de bodem over de grond maar kwam net niet vast te liggen. Ook aan de overkant waar de bemanning weer van boord ging leek de diepgang van sommige schepen er bijna voor te zorgen dat ze vast kwamen te liggen.

 

 

 

De deelnemende westlanders in 2005 waren:

  • Twee Gebroeders - Bouwjaar 1920 met een laadvermogen van 8 ton en een zeiloppervlak van 30 m². Deze westlander vervoerde paardenmest van Delft naar het Westland en later zand, kolen en tuinbouwproducten.

  • Marie - Bouwjaar ca. 1930 met een laadvermogen van 6 ton en een zeiloppervlak van 35 m². Deze westlander vervoerde tuinbouwproducten.

  • De Blauwe Beer - Bouwjaar 1911 met een zeiloppervlak van 68 m². Er werden tuinbouwproducten vervoerd met deze westlander.

  • Onderneming - Bouwjaar ca. 1905 met een laadvermogen van 15 ton en een zeiloppervlak van 50 m². gebouwd voor het vervoer van mest en ander producten.

  • Anthonius  - Bouwjaar 1904 met een laadvermogen van 11 ton en een zeiloppervlak van 50 m². Vervoerde mest en andere producten.

  • Tijdgeest - Bouwjaar 1925, laadvermogen 10 ton en zeiloppervlak van 60 m² . Gebouwd voor het vervoer van mest, zand en bagger. Door het grote zeiloppervlak op een relatief klein schip de snelste schuit van het Westland.

  • Môge - Bouwjaar ca. 1900, heeft het grote laadvermogen van 29 ton en een zeiloppervlak van 86 m². De Môge heeft gefigureerd in de Pietje Bell film samen met de Onderneming.

  • Jacomina - Gebouwd in 1920 heeft een laadvermogen van 11 ton en een zeiloppervlak van 58 m². Vervoerde kolen.

  • Vaerdigheyt - Bouwjaar 1904, laadvermogen 12 ton, zeiloppervlak 72 m². vervoerde dunne mest vanuit Kethel en omgeving.

  • Nostalgie - Bouwjaar 1907, heeft een zeiloppervlak van 60 m². deze westlander vervoerde o.a. turf en mest. De Nostalgie verving de Marie die door materiaalpech op zondag niet kon starten.

  • Josefien - Bouwjaar 1905, zeiloppervlak 60 m².

  • Gantel - Van de Gantel zijn geen nadere gegevens bekend.

burgemeesterssloep

Het was ondanks dat de wind het een beetje liet afweten, toch een feestelijk weekend waarin de historie van deze streek de hoofdrol speelde. In Schipluiden was er rond de haven van alles te doen en te zien voor de toeschouwers. De Antonius met schipper Klaas Persoon was zowel op zaterdag als op zondag de snelste. De prijzen, speciaal vervaardigde keramische bekers, werden op zondag uitgereikt door de burgemeester van de gemeente Midden-Delfland die aan het stuur van zijn sloep de wedstrijd volgde. Over 2 jaar wordt de volgende Midden-Delfland race gehouden. Een fotoverslag van de race is te vinden op de fotopagina op deze site.

September 2005