Het trekpontje over de Vlaardingse Vaart is het hele jaar nog niet in gebruik geweest. Normaal is deze pont tussen 1 april en 1 oktober beschikbaar maar op 30 maart 2010 maakte Groen Service Zuid-Holland (GZH) bekend dat de trekschuit zou worden vernieuwd. De op en afstap zou worden verplaatst naar de zijkant van de pont. Hiervoor moesten zowel de pont als de steigers aan beide oevers worden aangepast. Het is nu augustus en tot op heden is er geen enkele activiteit zichtbaar, de pont had dus eigenlijk al sinds 1 april gewoon kunnen varen, GZH lijkt de pont helemaal te zijn vergeten. Nog steeds staan er ieder weekend fietsers met verbazing naar de pont te kijken die aan de ketting ligt.

trekpont            trekschuit

Het is op zijn zachts gezegd nogal merkwaardig om één dag voordat de pont op 1 april weer in gebruik zou worden genomen, bekend te maken dat de pont langer buiten gebruik blijft in verband met aanpassingen. Ook in het verleden lag de pont regelmatig langere tijd aan de ketting vanwege mankementen. De pont is altijd de hele winter buiten gebruik, een goede periode om onderhoud en eventuele verbeteringen en aanpassingen te doen aan de pont. Helaas werkt het bij GZH, die in opdracht van het Recreatieschap Midden-Delfland het beheer doet, niet zo. Daar bedenkt men vlak voordat de pont weer zou moeten gaan varen dat er nog wat aanpassingen noodzakelijk zijn zonder over de consequenties voor de recreanten na te denken.

Waarom zoiets niet gewoon in de winterperiode wordt gepland wanneer de pont toch aan de ketting ligt en op de vraag wanneer er eindelijk wat gaat gebeuren en of het niet handig zou zijn om de pont dan maar voorlopig zonder aanpassingen in de vaart te nemen komt geen antwoord van GZH. Misschien is het beter als het Recreatieschap Midden-Delfland het beheer, de uitvoerende taken, door een andere organisatie laat doen. Een organisatie die zich wel inzet voor de recreant en wel betrokken is bij het gebied zou de onvrede over de gang van zaken rond de trekpont hebben weten te voorkomen.

Eerder gepubliceerd in: Schakel Midden-Delfland, 12 augustus 2010

augustus 2010